Harga Arak Turun tetapi Tidak Untuk Rokok


(KUALA LUMPUR, 2 Januari) Persatuan pembuat bir tempatan dan kilang bir secara automatik akan menurunkan kadar cukai penggunaan semua minuman beralkohol sejajar dengan dasar cukai penggunaan 0%, tetapi harga borong tetap tidak berubah.

Pengerusi Persatuan Pengilang Kilang Persekutuan Malaysia Liang Bangtao menegaskan bahawa wain yang diimport masih mengekalkan sistem cukai asal, tetapi cukai penggunaannya telah secara automatik dikurangkan, harga borong wain kekal tidak berubah.

Apabila dia ditemubual oleh "China Daily" pagi ini, beliau berkata beberapa pelanggan, termasuk syarikat peruncit dan bar, telah mengetahui bahawa selepas cukai penggunaan kerajaan kembali ke sifar pada bulan Jun, mereka telah meminta "pra-pesanan dan pasca penghantaran" untuk membenarkan industri membeli. Tiada cukai penggunaan.


Cukai jualan bermula dari harga permulaan "Sesetengah pelanggan tidak peduli dengan cukai penggunaan, saya percaya bahawa mereka akan membelinya setiap kali mereka mahu minum." Chen Wenbin, presiden BMA, mengesahkan pada wawancara bahawa pengeluar telah menurunkan kadar cukai penggunaan kepada 0%, tetapi dia berpendapat bahawa cukai penggunaan 0% untuk dua bulan itu hanya "tempoh peralihan." 10% daripada jualan pada 1 September Selepas cukai mula berjalan, ia diramalkan bahawa minuman beralkohol akan bermula dari harga penuh. Dia mengakui bahawa harga wain tidak saat ini lebih murah, sehingga dia berani meramalkan bahwa harga alkohol akan meningkat dengan pelaksanaan pajak penjualan.


Di samping itu, Lai Mingzhu, Pengarah Komunikasi Korporat dan Tanggungjawab Sosial Carlsberg, Malaysia, berkata bahawa harga borong bir tetap tidak berubah, dan hanya cukai penggunaan telah dikeluarkan secara automatik.
Beliau menegaskan bahawa pengeluar tidak tahu sama ada harga runcit bir akan diturunkan kerana ia adalah kebijaksanaan peruncit. Selepas berunding dengan harga bir borong akan dilaksanakan selepas cukai jualan, dengan pelarasan cukai sebanyak 10%, dia mengatakan bahawa pembuat bir semasa tidak mempunyai maklumat terperinci, masih tidak pasti sama ada ia akan menaikkan harga bir, semua perlu menjadi 1 September Selepas cukai jualan bermula, ia bergantung kepada keadaan.

Kerajaan mengekalkan harga rokok Sebaliknya, kerajaan memutuskan untuk mengekalkan harga rokok untuk menghentikan rakyat daripada merokok walaupun cukai penggunaan diselaraskan kepada kadar cukai sifar. Kementerian Kewangan mengeluarkan kenyataan yang menyatakan bahawa kerajaan percaya bahawa harga produk tembakau, termasuk rokok, tidak dapat diturunkan kerana ia dilihat sebagai promosi produk tembakau tidak langsung, dan ia juga menyentuh Perkara 5A Akta Kawalan Tembakau tahun 2004.

"Mengekalkan harga produk tembakau, termasuk rokok, juga selaras dengan langkah-langkah cukai dan kawalan harga yang dicadangkan oleh Deklarasi Kawalan Tembakau Pertubuhan Pertubuhan Kesihatan Sedunia, yang secara berkesan mengurangkan permintaan terhadap tembakau."

好消息 酒下價 壞消息 煙沒跌價

(吉隆坡2日訊)國內酒商公會及啤酒廠商配合0%消費稅政策,自動調低所有酒精飲料消費稅率,不過批發價格則維持不變。

馬來亞聯合邦酒商公會聯合總會會長梁榜濤指出,進口洋酒仍保留原有稅制,不過消費稅已自動調低,酒的批發價還是保持不變。

他在今早接受《中國報》電訪時說,一些顧客包括零售商和酒吧業者,在獲知政府6月起消費稅歸零後,紛紛致電要求“先預訂,後送貨”,讓業者可購得無消費稅的酒。

銷售稅開跑料起價

“有些顧客則不計較消費稅,我相信只要他們想喝酒都會來買。”
北馬酒商公會會長陳文斌在受訪時也證實,廠商已一律調低消費稅率至0%,但他認為這兩個月的0%消費稅”只是“過渡期”。9月1日10%銷售稅開跑後,預測酒精飲料將全面起價。
他坦言,酒價目前沒有更便宜,因此大膽預測酒精飲料會隨著實施銷售稅後,跟著調高價格。

此外,大馬Carlsberg企業公關傳媒與社會責任總監賴明珠則說,啤酒批發價保持不變,惟有消費稅已自動移除。

她強調,廠商並不清楚啤酒零售價格是否會調低,因為這是零售商自行決定。
詢及啤酒批發價格會不會在銷售稅實行後,隨著10%稅制調整時,她說,目前啤酒廠商沒有詳細資料,因此還不能確定是否會調漲啤酒價格,一切需待9月1日銷售稅起跑後,視情況而定。

政府維持香煙價格
另一方面,儘管消費稅調至零稅率,但為遏止民眾吸煙,政府決定維持香煙的價格。
財政部發文告指出,政府認為包括香煙在內的煙草產品價格不能調低,因為這將被視為間接推銷煙草產品,也牴觸2004年煙草管制法令第5A條文。
“維持包括香煙在內煙草產品價格,也符合世界衛生組織的煙草管制宣言所提出的稅務和價格管制措施,有效降低煙草需求的建議。”

Post a Comment

0 Comments