Gara2 parking dpn aparment jiran, urii ank2 syurrgaku spt dik0yak2 smpai d0ktor pun Hairann.



Assalamualaikum… Sudah lama aku ingin ceritakan. Tapi asyik tertangguh sahaja. Bukan apa mesti ada yang terfikir zaman milineum ini masih wujud ke manusia yang bersahabat dengan ibl1s…… Aku sendiri pun tidak sangka akan terjerumus dalam kisah ini.
Sebelum itu aku hendak beritahu dulu latarbelakang aku. Ok..Aku dilahirkan dalam family yang berlatar belakangkan agma. Ayahku seorang ustz. Bukan ustz kaki lima ye.
Ayahku merupakan lulusan dari UKM jurusan Perundangan dan Syariah. Jawatan terakhir ayahku “PENGETUA SEKOLAH MENENGAH”. Ibu plak surirumah sepenuh masa dan seorang yang sangat titikberatkan tentang agma pada kami adik beradik.
So, boleh tahu la mcmn ye. Aku plak merupakan bekas pelajar “SMKA” dan juga graduan dari salah sebuah Universiti Tempatan.
Part 1
Aku tidak mahu cerita pasal familiku sbb tidak ada kaitan dengan jiran-jiran aku. Aku sudah berkahwin dan dikurniakan 3 cahayamata lelaki. Alhamdullillah sebab mendapat suami yang sangat baik dan bertanggungjawab.
Aku tinggal di Selangor. Alhamdullillah selepas mendapat anak ke 2, suami dapat beli rumah sendiri. Sebuah rumah Apartment. Gembiranya tidak terkira impian nak ada rumah sendiri termakbul.
Masa tu aku lihat jiran-jiran dengan mata kasar baik dan positif la. Selepas hampir 6 bulan tinggal dirumah sendiri baru nampak perangai negatif jiran-jiranku.
OOOpppss lupa nak bagitau rumah aku di tingkat 1 sahaja. Yang bermasalah jiran yang tinggal ground floor. Parking awam jadi hak milik mereka. Lagipun ni Apartment bukan Kondo. So nak parking mana-mana adalah bukan milik siapa-siapa.
Bermulah mimpi ngeri aku sekeluarga sbb aku pegi parking kete depan rumah jiran ground floor. Korang tau tak tengah azan maghrib berkumandang dia datang buat bising ketuk-ketuk pintu rumah aku. Dah la aku penat balik keje so aku suruh laki aku yang tanya dan settlekan.
Yang datang tu si perempuan Ibl1s tau. Dia cakap aku parking kete tempat dia. Ehhhh…. parking tu awam so tiada milik siapa-siapa ada hati nak ngaku sendiri punya. Laki aku jenis cool so dia suruh lepas mandi dan solat maghrib pegi alih. Aku ikut je wlaupun tidak puas ati.
Rupanya kisah pasal parking kete dijadikan isu besar oleh jiran ibl1s aku tu. Sebenarnya aku dan suami tidak tahu pun kami disih1r. Tapi mula rasa selepas aku lahirkan anak yang bongsu pada tahun 2013. lepas habis pantang Allah tunjuk satu-satu. Yang paling teruk kena suamiku la.
Untuk pengetahuan semua suami aku ni jenis tidak bersos**l. Hidupnya hanya ditempat kerja dan rumah. Nak kemana-mana mesti bersama-sama. Jenis lembut orangnya. Susah nak tengok dia marah tapi seorang suami dan ayah sangat tegas.
Jenuh berubat gak. Tapi selalu pegi Darul Syifa’ (anak murid aruwah Dr Harun Din). Siap panggil ustaz2 darul syifa’ datang rumah lagi. Buat pagar rumah dan baca yassin.
Masa tu masih tidak tahu jiran Ground Floor tu yang buat sih1r. Tapi lama-lama keluarga aku huru hara. Hidup tak tenteram kalau kat rumah. tapi bila pegi keje ok je. Akhirnya kami jumpa sorang “Hamba Allah” ni. Dialah yang banyak tolong dan ajar macam mana lindungi diri.
Lepas tu satu-satu aku tahu jiran ibl1s ground floor tu bela apa. Macam-macam ibl1s set4n. Ada hntu raya, pnanggal, plesit dan t0yol pun ada. Patut la laki bini kerja gitu-gitu tapi hidup mewah rupanya ada income sampingan dari si T0yol. Tapi aku dan suami tak ada plak nak pegi serrang.
Kami memang serah betul-betu bulat-bulat kepada Allah sahaja. Tapi yang tak best anak-anak pun diaorang buat. sedih sangat sbb anak no 2 si laki jiran tu pegi pukol lepas geram kat anak aku.
Salah urat skit kat leher anak. Tapi mcm biasa aku dan suami macam orang b****h je tak ada nak buat report atau apa. Tentu tertanya-tanya mcmn kami tahu. Anak sulung nampak kelibat laki jiran tu pukol adik dia….. Kesian anak-anak. sedih tak payah cakap.
Bukan itu sahaja, aku kehilangan 2 anak dalam kandungan akibat perbuatan jhat jiran ibl1s ground floor tu. 2 kali guggur kandungan dah nak masuk 4 bulan. Aku kena tahan diwad selama 3 hari 4 malam sebab kali ke 2 guggur ada masalah.
Bayangkanlah diaorang s3ksa hidup aku dan tambah kesedihanku. Apa yang mistik uri-uri anak2 syurrga aku seperti dik0yak2 sampai doktor pun naik heran.
Ye betul aku memang tahu angkara suami isteri jiran ibl1s ground floor tu…Sedih jangan cakap la. Tapi aku pujuk diri aku takde rezeki. syukur nywa masih ada sebab anak2 aku yang 3 orang masih perlukan aku.
Suami memang betul-betul marah tapi apa kami boleh buat. Hanya diamkan diri dan berdoa agar Allah bagi pembalasan yang dasyat kepada mereka tu.
Sabar pun ada batasnya. tapi tu la sebab yakin biar Allah yang balas so 5 bulan lepas anak aku kena pukol laki jiran ibl1s aku tu m4ti kemlangan. Aku pun tak tahu sebenarnya. Almaklumlah kami suami isteri kerja dan tak nak ambil tahu hal-hal jiran-jiran kat situ. Punya la bersyukur.
Akhirnya Allah dengar rintihan kami…..syukur sangat-sangat sebab jiran tu balik kampung dan dah tak tinggal area rumah aku.
Ingatkan dah settle. Rupanya belum lagi….Allah betul-betul duga kami sekeluarga dengan jiran-jiran ibl1s aku. Nanti kita sambung lagi…..Yang ni Jiran ibl1s aku lagi dasyat lagi ilmunya… Patut la diaorang kawan baik.
APAPUN TERJADI KENA YAKIN BAHAWA ALLAH SAHAJA YANG MELINDUNGI KITA SEMUA. JANGAN SESEKALI BERSAHABAT DENGAN IBL1S SET4N DURJANA.
Reaksi warganet.
Besitoh Mahmud – Mcm mana adik boleh yakin sangat jiran tu yang sihir, andai tk betul macam mana. Jangan samakan dia dengan iblis, iblis tu dilaknat Allah.
Amirifiq Irwan – PENGETUA SEKOLAH MENENGAH okay bapanya.. Bagus dikasi caps lock semua perkataan dlm tu. Baru sampai ke pembaca akan tahap keimanan keluarga confessor.
NA RA – Semoga awak tak berjangkit dgn perangai jiran2 awak tu.. sye bace ayat2 dlm confession ni pun mcm… hmmm.. dasyatt jgk.
Senora Haznina – Aku je ke yg rasa confession ni semacam je? Start pada dia tulis huruf besar jawatan ayah dia pun dh semacam. Mention pulak latar belakang family yg kuat agama.Then bila mention suami dia jenis tak bersosial duk rumah, apa yg jd lepas tu kt suami dia sebenarnya? Dia cuba bgtau org yg bersosial je ke yg akan kena sihir ni?
Herm, pengajaran yg aku dpt dari confession ni ialah bukan sifat iblis je yg kita kena jauhkan. Tp sifat holier-than-thou pun kena buang jauh2 juga.
Nurul Najiah Norefendie – Kenapa rasa macam confessor ni sebenarnya ada penyakit hati juga? Sikit sikit sihir. Sikit sikit sihir. Jiran je la iblis. Confessor ni pula semulia malaikat barangkali. Hm, wallahualam.
Ira – Kalu nak sambung cerita..mohon elokkan bahasa. Jgn samakan org dengan iblis semudah mudahnya. Latar belakang awak baik kan.. tulis elok2.
Lydia Ed – Pernah kena masa menyewa. Jiran jahanam siap bawa parang naik atas. Nasib baik saya dh turun bawah masa tu. Kereta dua kali dia pancitkan tayar. Mentaliti sampah. Moga kucar kacir hidup jiran jahanam mcm tu aniaya org.
Nur Shahadah – Tah la.. Bila baca jawatan siap huruf besar, macam sesuatuu sgt selalu kalau berubat di tempat yg betul, dia x da main tuduh2 org tu org ni.
Labu Joe – Kena sihir sbb parking atau ada sbb2 yg lain? Selalunya org hntar sihir sbb dendam, cemburu yg melampau… Tapi ni sbb parking je.
Lily Rahman – kenapa cerita dia macam tergantung, nak cerita tapi macam taknak cerita. gaya penulisan cerita pun elokla sikit asik part menuduh je..nak simpati pun tak dapat.
Nur Halilah Lutpi – Klu hidup berjiran mmg kena pandai sosial sikit. Klu ta pandai sosial hidup lah dlm hutan, banglo ke. Klu lah jiran iblis tu hidup mewah, pelik jgak nape masih nak duduk rumah apartments /flat sebab parking pun ta disediakan. Apartment biasa parking sorang satu. Ni mesti rumah flat murah. Sume dikira parking awam. Hidup ni kdg2 kena Terima baik buruk manusia yg ta sama mcm kita.
Alhamdulillahh kita dilahirkan dlm keluarga yg beragama tapi klu sikap tolak ansur tade antara jiran, mcm mana ye nak cakap. Soal dy berkwn ngn iblis tu mmg sesuai tu diluar jangkaan. Kita ni ta boleh nak ubah org lain bila keadaan dah terdesak mcmtu, jadi tuk langkah keselamatan atas dasar sayang kan anak, suami, family. Kita kena ubah diri kita sendiri. Alhamdulillahh doa n berserah pada Allah, itu mmg perlu n wajib.
Tapi usaha tuk perubahan pun penting. Saat2 genting mcmni ta payah la bersyukur dgn kematian anak org lain. Hitam betul hati tu. Patutlah diuji. Keluarlah cari jalan penyelesaian. Bukan ta bijak bersosial tapi bab tangani masalah pun kurang bijak. Kata anak ustaz, harusnya bijak.
– Dayna Idaman (Bukan nama sebenar) via IIUM.

Post a Comment

0 Comments